tisdag 10 januari 2012

Drar hunden i kopplet?

De mest fullbokade hundkurserna idag är de som handlar om att lära hunden gå fint i kopplet. Ibland blir man hemmablind så jag rekommenderar verkligen att du anmäler dig till någon sådan kurs. Utan träning eller kunskap om varför hunden drar blir det ju svårt att vänja bort detta beteende.

Ett enkelt svar på frågan varför hunden drar i kopplet är att hunden tycker att vi går för långsamt. Själv brukar jag se till att mina hundar får springa av sig så fort som möjligt för sen går de oftast fint i kopplet utan att dra.

Men ibland behövs hjälpmedel för den bit hunden måste gå i koppel. Eftersom jag har ont i leder har jag svårt för hundar som drar och rycker i kopplet. De flesta av mina hundar är därför tränade att gå fint men även den mest tränade hund kan bli uppjagad eller exalterad. Då använder jag en suverän antidragsele som inte skaver, gör ont på hunden eller belastar nacken. Ta gärna en titt på denna film av Non-pull Harness.


Du hittar denna antidragsele i CSIGORAS HUNDbutik!

2 kommentarer:

  1. Den hade jag till Leia när hon var liten och den är riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Smart det där skulle jag behöva när jag rastar familjens hundar.

    SvaraRadera